Rozpoczęcie realizacji projektu Gospostrateg pt. „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL)

31.07.2023 CZP

                         gospostrateg_art.jpg             

Rozpoczęcie realizacji projektu Gospostrateg pt. „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL)

Konsorcjum w składzie: Ministerstwo Infrastruktury, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Politechnika Krakowska i Politechnika Częstochowska, zawarło z NCBR umowę na realizację projektu „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL). Projekt jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Liderem merytorycznym projektu jest Ministerstwo Infrastruktury, którego jednym z głównych zadań w projekcie (zadanie projektowe) jest wyznaczanie kierunków realizacji prac, przez akceptację etapów i harmonogramu realizowanych zadań.

Celem projektu jest opracowanie koncepcji i wymagań systemu ważenia pojazdów w ruchu o wysokiej dokładności i stabilności pomiaru oraz pilotażowe wdrożenie badawczej wersji systemu. Wdrożenie to będzie obejmowało trzy stanowiska drogowe, umożliwiające pomiar nacisku osi na drogę i masy całkowitej, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. W ramach projektu będzie opracowana propozycja zmian legislacyjnych umożliwiających zastosowanie jego efektów w praktyce.

Merytoryczne zadania przewidziane w projekcie obejmują:

·         identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie punktów ważenia pojazdów
i opracowanie metody wyboru odcinków do montażu punktów ważenia pojazdów,

·         opracowanie koncepcji systemu WIM i kontroli metrologicznej urządzeń pomiarowych, umożliwiającego automatyczne wykrywanie pojazdów przeciążonych,

·         wieloczynnikową ocenę efektywności ekonomicznej dla wariantowej koncepcji systemu WIM,

·         opracowanie badawczego drogowego systemu WIM (stanowisk wzorcowych),

·         opracowanie centrali systemu, umożliwiającej gromadzenie i szybki dostęp do danych pomiarowych,

·         wdrożenie badawczego systemu WIM.

Realizację projektu przewidziano na okres 3 lat. Została ona podzielona na dwa etapy obejmujące łącznie 7 zadań.

Odbiorcami efektów projektu będą organy administracji rządowej wraz z jednostkami podległymi, do których będą przekazane efekty jego realizacji. Będą one polegały m.in. na opracowaniu propozycji zmian legislacyjnych stanowiących podstawę do wdrożenia projektu WIM w praktyce.

Do głównych idei, do których realizacji przyczyni się projekt należą:

·         ochrona sieci drogowej przed przyspieszoną degradacją, spowodowaną przez pojazdy przeciążone,

·         poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pojazdy przeciążone stanowią zagrożenie ze względu m.in. na wydłużoną drogę hamowania w stosunku do nieprzeciążonych pojazdów, ze względu na pogorszoną stabilność podczas manewrów oraz możliwość uszkodzenia ogumienia i elementów zawieszenia pojazdu),

·         wsparcie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw realizujących przewozy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Dzięki lepszej ochronie infrastruktury drogowej możliwe będzie ograniczenie środków wydatkowanych przez ten cel przez zarządców dróg i budżet Państwa. Na poprawie bezpieczeństwa i wsparciu konkurencyjności skorzystają również bezpośrednio kierujący pojazdami oraz firmy transportowe.  

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG.

                                           gospostrateg_2023_wlasciwe_strona_2.jpggospostrateg_2023_wlasciwe_strona_3.jpg

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano