Rozpoczęcie realizacji projektu Gospostrateg pt. „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL)
Rozpoczęcie realizacji projektu Gospostrateg pt. „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL)
Konsorcjum w składzie: Ministerstwo Infrastruktury, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Politechnika Krakowska i Politechnika Częstochowska, zawarło z NCBR umowę na realizację projektu „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL). Projekt jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Liderem merytorycznym projektu jest Ministerstwo Infrastruktury, którego jednym z głównych zadań w projekcie (zadanie projektowe) jest wyznaczanie kierunków realizacji prac, przez akceptację etapów i harmonogramu realizowanych zadań.
Celem projektu jest opracowanie koncepcji i wymagań systemu ważenia pojazdów w ruchu o wysokiej dokładności i stabilności pomiaru oraz pilotażowe wdrożenie badawczej wersji systemu. Wdrożenie to będzie obejmowało trzy stanowiska drogowe, umożliwiające pomiar nacisku osi na drogę i masy całkowitej, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. W ramach projektu będzie opracowana propozycja zmian legislacyjnych umożliwiających zastosowanie jego efektów w praktyce.
Merytoryczne zadania przewidziane w projekcie obejmują:
· identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie punktów ważenia pojazdów
i opracowanie metody wyboru odcinków do montażu punktów ważenia pojazdów,
· opracowanie koncepcji systemu WIM i kontroli metrologicznej urządzeń pomiarowych, umożliwiającego automatyczne wykrywanie pojazdów przeciążonych,
· wieloczynnikową ocenę efektywności ekonomicznej dla wariantowej koncepcji systemu WIM,
· opracowanie badawczego drogowego systemu WIM (stanowisk wzorcowych),
· opracowanie centrali systemu, umożliwiającej gromadzenie i szybki dostęp do danych pomiarowych,
· wdrożenie badawczego systemu WIM.
Realizację projektu przewidziano na okres 3 lat. Została ona podzielona na dwa etapy obejmujące łącznie 7 zadań.
Odbiorcami efektów projektu będą organy administracji rządowej wraz z jednostkami podległymi, do których będą przekazane efekty jego realizacji. Będą one polegały m.in. na opracowaniu propozycji zmian legislacyjnych stanowiących podstawę do wdrożenia projektu WIM w praktyce.
Do głównych idei, do których realizacji przyczyni się projekt należą:
· ochrona sieci drogowej przed przyspieszoną degradacją, spowodowaną przez pojazdy przeciążone,
· poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pojazdy przeciążone stanowią zagrożenie ze względu m.in. na wydłużoną drogę hamowania w stosunku do nieprzeciążonych pojazdów, ze względu na pogorszoną stabilność podczas manewrów oraz możliwość uszkodzenia ogumienia i elementów zawieszenia pojazdu),
· wsparcie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw realizujących przewozy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Dzięki lepszej ochronie infrastruktury drogowej możliwe będzie ograniczenie środków wydatkowanych przez ten cel przez zarządców dróg i budżet Państwa. Na poprawie bezpieczeństwa i wsparciu konkurencyjności skorzystają również bezpośrednio kierujący pojazdami oraz firmy transportowe.
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG.