Rozwój kompetencji kluczem dla rozwoju gospodarki
Tytuł projektu: Rozwój kompetencji kluczem dla rozwoju gospodarki
Numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0053/23
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wartość kosztów kwalifikowanych: 3 190 072,01 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 3 094 369,84 zł
Okres realizacji: 2023 - 2026
Opis projektu: Głównym celem projektu jest dostosowanie oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb rozwoju gospodarczego, technologicznego oraz zielonej i cyfrowej transformacji, a także idących za tym potrzeb rynku pracy poprzez poprawę poziomu i skuteczności kształcenia w obszarze branż kluczowych i podniesienie kluczowych kompetencji studentek i studentów Politechniki Częstochowskiej poprzez:
• modyfikację programu kształcenia na kierunku „Odnawialne źródła energii” – studia stacjonarne I stopnia na Wydziale Infrastruktury i Środowiska
• uruchomienie kształcenia na kierunku studiów pn. „Odnawialne źródła energii” – studia niestacjonarne I stopnia na Wydziale Infrastruktury i Środowiska,
• utworzenie nowego interdyscyplinarnego kierunku studiów stacjonarnych pn. „Inżyniera samochodów hybrydowych i elektrycznych” na Wydziałach Inżynierii Mechanicznej i Informatyki oraz Elektrycznym.
Oprócz realizacji kształcenia na kierunkach objętych wsparciem, planowane jest włączenie do realizacji zajęć wyrównawczych, zapobiegających rezygnacji po I roku studiów, dla studentek i studentów takich jak tutoring/coaching, wsparcie doradcy zawodowego, mających na celu zatrzymanie młodych osób w procesie kształcenia i zachęcenia ich do kontynuowania nauki. Projekt zakłada również zwiększenie kompetencji kadry dydaktycznej, dzięki udziałowi w dedykowanych szkoleniach, m.in. w zakresie kompetencji cyfrowych, projektowania uniwersalnego, świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji, nowoczesnych metod dydaktycznych (np. szkolenie z e-learningu, czy metodyki nauczania zdalnego), co przyczyni się do podniesienia jakości całego procesu dydaktycznego na modyfikowanym i nowych kierunkach studiów.
Grupa docelowa: osoby uczestniczące w kształceniu na poziomie wyższym oraz uczelnie i podmioty uczestniczące w kształceniu na poziomie wyższym. Wsparciem zostaną objęci:
- studenci i studentki kierunku pn. "Inżynieria Samochodów Hybrydowych i Elektrycznych" (ISHiE) (studia stacjonarne, inż. 3,5-letnie)
- studenci i studentki kierunku pn. "Odnawialne Źródła Energii" (studia stacjonarne, inż. 3,5-letnie, studia niestacjonarne inż. 3,5-letnie).
Wniosek o dofinansowanie przygotowali pracownicy Centrum Zarządzania Projektami we współpracy z wybranymi Wydziałami.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
REGULAMIN UDZIAŁU W PROJEKCIE