HydrogEn combuSTion In Aero engines
Tytuł projektu: HydrogEn combuSTion In Aero engines
Spalanie wodoru w silnikach lotniczych
Numer projektu: 101056865 — HESTIA — HORIZON-CL5-2021-D5-01
Akronim: HESTIA
Konsorcjum:
1. SAFRAN SA (SAFRAN), France,
2. ROLLS-ROYCE DEUTSCHLAND LTD & CO KG (RRD) Germany,
3. GE AVIO SRL (AVIO), Italy,
4. MTU AERO ENGINES AG (MTU), Germany,
5. CENTRE NATIONAL DE LA RECHERCHE SCIENTIFIQUE CNRS (CNRS), France,
6. UNIVERSITE D'AIX MARSEILLE (AMU), France,
7. CENTRE EUROPEEN DE RECHERCHE ET DEFORMATION AVANCEE EN CALCUL SCIENTIFIQUE (CERFACS), France,
8. ECOLE NATIONALE SUPERIEURE DE MECANIQUE ET D'AEROTECHNIQUE
(ENSMA), France,
9. INSTITUT NATIONAL DES SCIENCES APPLIQUEES DE ROUEN (INSA), France,
10. TECHNISCHE UNIVERSITAT DARMSTADT (TUDa), Germany,
11. DEUTSCHES ZENTRUM FUR LUFT - UND RAUMFAHRT EV (DLR), Germany,
12. UNIVERSITA DEGLI STUDI DI FIRENZE (UNIFI), Italy,
13. TECHNISCHE UNIVERSITAET MUENCHEN (TUM), Germany,
14. GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ UNIVERSITAET HANNOVER (LUH), Germany,
15. INSTITUT NATIONAL POLYTECHNIQUE DE TOULOUSE (INPT),France,
16. POLITECHNIKA CZESTOCHOWSKA (CUT), Poland,
Finansowanie: HORYZONT EUROPA,
Wartość projektu: 5 043 800.00 EURO, (249 875.00 EURO dla PCz)
1 157 296,06 PLN dla PCz
Dofinansowanie: 5 043 800.00 EURO, (249 875.00 EURO dla PCz)
1 157 296,06 PLN dla PCz
Okres realizacji: 2022-2026
Cel projektu:
Projekt HESTIA koncentruje się w szczególności na poszerzaniu wiedzy naukowej na temat spalania wodoru w powietrzu w przyszłych silnikach lotniczych napędzanych wodorem. W tym celu HESTIA gromadzi 17 uczelni i ośrodków badawczych oraz 6 europejskich producentów silników lotniczych, aby w spójny i solidny sposób przygotować się do przyszłego rozwoju ekologicznych silników spalinowych, do przyszłego rozwoju przyjaznych dla środowiska komór spalania.
Praca doświadczalna będzie ściśle powiązana z działaniami numerycznymi, które dostosują lub rozwiną modele i stopniowo zwiększą ich dojrzałość, tak aby mogły zostać włączone do przemysłowych kodów CFD. W projekcie HESTIA podjęte zostaną różne wyzwania w szerokim zakresie tematów:
- poprawa naukowego zrozumienia burzliwego spalania wodoru w powietrzu: preferencyjna dyfuzja wodoru, modyfikacja turbulentnej prędkości spalania, termoakustyka, emisja NOx, adaptacja diagnostyki optycznej;
- ocena innowacyjnych systemów wtrysku dla zoptymalizowanej pod kątem H2 Ocena innowacyjnych układów wtryskowych dla zoptymalizowanej pod kątem H2 komory spalania: ryzyko flashbacku, lean-blow out, stabilność, minimalizacja emisji NOx, zapłon;
- doskonalenie narzędzi i metodologii CFD do modelowania numerycznego metodologii do modelowania numerycznego spalania H2 zarówno w konfiguracjach akademickich, jak i przemysłowych.