Zapobieganie spalaniu stukowemu oraz zwiększenie niezawodności silników gazowych dużej mocy
Tytuł projektu: Zapobieganie spalaniu stukowemu oraz zwiększenie niezawodności silników gazowych dużej mocy
Numer projektu: 691232-Knocky-H2020-MSCA-RISE-2015
Akronim: Knocky
Projekt realizowany przez Konsorcjum: Politechnika Częstochowska (Lider), University of Birmingham, Michigan Technological University, Warsaw University of Technology, AVL LIST GMBH, Motortech GmbH, Wartsila OY FINLAND
Finansowanie: HORYZONT 2020, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (umowy 3567/H2020/2016/2, 329751/PnH/2016)
Wartość projektu: 786 150,00 EURO (640 360,45 PLN)
Dofinansowanie: 786 150,00 EURO (619 182,30 PLN)
Okres realizacji: 2015-2019
Opis projektu: W ramach projektu konsorcjum naukowe złożone z akademickich i komercyjnych ośrodków badawczo-rozwojowych podjęło się badań nad redukcją zjawiska nadmiernego spalania stukowego w silnikach spalinowych. Stuk spalinowy ogranicza sprawność silnika i pogarsza jego osiągi, jednocześnie przyczyniając się do jego zniszczenia, a tym samym znacząco obniża jego niezawodność. Zmniejszenie lub wyeliminowanie spalania stukowego zwiększa trwałość, a także sprawność silnika, a tym samym ogranicza emisję CO2. Projekt miał na celu zastosowanie multidyscyplinarnego podejścia do badania spalania stukowego, obejmującego chemię paliw, przygotowanie mieszanek palnych, zjawiska zapłonu, rozprzestrzenianie się płomienia, wykrywanie stuków i ich przewidywanie, elektroniczne układy sterowania silnikiem i konstrukcję cylindra.
Strona projektu